Acasa Misiune Generator de ture Impresii Fotografii


Cuvant calatorului

Voronet - povestea picturii

Pictura exterioara a Voronetului a fost executata in timpul domniei lui Petru Rares, sub coordonarea mitropolitlui Grigorie Rosca, in anul 1547, odata cu adaugarea pridvorului si pictarea acestuia la interior.
Fatada de sud a bisericii infatisaza Arborele lui Iesei, adica arborele genealogic al lui Isus Hristos. Daca priviti personajele de pe verticala din dreapta ferestrei, veti observa cum Iesei (cel mai jos) sta culcat si din el izvoraste acest arbore care se intinde apoi pe tot peretele. Mergand de jos in sus pe verticala incepand cu Iesei, apare genealogia directa a lui Isus, cu Fecioara Maria penultima pe acea verticala si ultimul de sus, Isus Hristos. In partea din dreapta jos a peretelui, imediat langa arbore, apar, interesant, Platon si Aristotel, infatisati ca sfinti "avant la lettre", intrucat se considera ca prin ideile lor luminate au prefigurat crestinismul.

Arborele lui Iesei
Arborele lui Iesei
Pridvorul bisericii
Pridvorul bisericii

Remarcabil este fondul albastru, celebrul "albastru de Voronet", despre care s-a spus atata vreme in mod eronat ca nu i s-ar cunoaste compozitia. De fapt cercetatorii au descoperit ca substanta de baza este Carbonat bazic de Cupru, deci nu acesta este secretul. Ceea ce este cu adevarat miraculos este modul cum s-a pastrat culoarea aproape neatinsa de intemperii, intr-o clima in care diferenta de temperatura intre vara si iarna poate atinge si depasi 60 de grade Celsius. Dealtfel observati cum in partea de jos a peretului, pictura a capatat o pronuntata nuanta verde, din cauza apei infiltrate prin capilaritate. Din fericire, recent s-a reusit stoparea acestei capilaritati, prin lucrari de drenaj executate in jurul bisericii.

Biserica a fost construita in timpul lui Stefan cel Mare si Sfant in 1488, in numai 3 luni si jumatate ! In 1547 i s-a adaugat pridvorul, care a fost si pictat aparent in acelasi an. In stanga intrarii in pridvor este infatisat Daniil Sihastrul, cu aureola de sfant, vazut aici ca un intemeietor, intrucat Stefan cel Mare se pare ca a comisionat construirea bisericii in urma luptei victorioase de la Razboieni, lupta in care domnitorul s-a aruncat din nou la sfatul lui Daniil Sihastrul, dupa ce initial pierduse batalia. Langa Daniil Sihastrul (care are mormantul in biserica) este infatisat al doilea ctitor, Grigorie Rosca.
In dreapta intrarii in pridvor cateva scene remarcabile il infatiseaza pe Sfantul Ioan cel Nou de la Suceava, martirizat de turci pentru ca nu a vrut sa-si lepede credinta stramoseasca. In orasul Suceava exista o manastire dedicata sfantului, inscrisa si ea in patrimoniul Unesco, ca si Voronetul.
Judecata de apoi, fatada vestica
Judecata de apoi, fatada vestica

Peretele vestic prezinta magistrala Judecata de Apoi. De la distanta, scena se remarca prin acelasi albastru ca si pe peretele sudic, dar si suvoiul rosu al focului din iad. Observati cum contrafortii eleganti fac ca intregul perete sa para un triptic deschis.

Registrul superior infatiseaza zodiile, adica Timpul, dominat in centru de Dumnezeu Tatal, care apare intr-o fereastra cu obloanele deschise. Observati cum tot fundalul este sugerat a fi un rulou de hartie, desfasurat de cete de ingeri. Focul rosu al iadului incepe imediat de sub imaginea lui Dumnezeu, trecand apoi in registrul urmator sub picioarele lui Isus Hristos. Acest registru il infatiseaza deci pe Dumnezeu Fiul, cu Fecioara Maria si Sfantul Ioan Botezatorul in dreapta si in stanga Sa si scena numita Deisis, cu cei 12 apostoli (in randul din fata) si sfinti asezati pe banci pictate cu frumoase flori moldovenesti, acesta fiind un indiciu ca pictorii anonimi au fost localnici. Alte indicii mai sunt costumele de epoca, atat ale crestinilor cat si ale musulmanilor pictati pe acest perete, faptul ca ingerii sufla in buciume moldovenesti, iar Regele David, cum vom vedea, isi canta psalmii la cobza, nu la harpa.
Fatada de vest, registrul superior
Fatada de vest, registrul superior
Fatada de vest, registrul al doilea
Fatada de vest, registrul al doilea

Continuand mai jos, cu registrul al treilea, observam in centru un porumbel pe tron, infatisand Duhul Sfant, avand in dreapta si stanga pe Adam si Eva, prezentati si ei ca sfinti. Prin urmare, pe verticala peretelui, vedem de sus in jos Sfanta Treime: Tatal, Fiul si Duhul Sfant. In acelasi registru, in stanga apar crestinii: clerici, martiri, preoti si regi privind in sus, catre Isus. In dreapta apar turcii si tatarii cu priviri oarecum derutate si fiind calauziti de Moise, infatisat ca sfant, care arata cu mana catre Isus si priveste catre ei, mustrandu-i parca pentru ca nu s-au crestinat inaintea Judecatii.
Fatada de vest, registrul al treilea
Fatada de vest, registrul al treilea

Registrul de jos este dublu ca latime si infatiseaza in stanga sfintii care intra intr-un fel de coperta de carte, unde sunt condusi de Sfantul Petru, cel cu cheia in mana si cu capul intors catre ei, la intrarea in Rai.
In Rai sunt pictati trei proroci care tin in stergare sufletele drept-credinciosilor imbracati, simbolic, in alb. Tot aici apar Fecioara Maria si talharul de pe cruce care L-a marturisit pe Hristos, totul pe un fundal ce infatiseaza arbori exotici. In partea de sus-centru al registrului de jos, continuand de sub tronul porumbelului (Duhul Sfant), apare mana lui Dumnezeu care tine balanta cu care este judecat fiecare om. Omul judecat apare imediat sub balanta dezbracat, semn ca Judecata nu tine cont de titlurile si onorurile avute in timpul vietii. Sulurile de hartie de pe talerul stang al balantei reprezinta faptele bune, iar cele din dreapta, pe cele rele. Desi faptele rele par mult mai multe si desi diavolii se suie pe taler incercand sa traga balanta in partea lor, observam ca ea se inclina totusi inspre stanga, in partea unde ingerii incearca sa-i rapuna pe diavoli.
Dedesubtul acestei scene il vedem pe David cantandu-si psalmii la cobza moldoveneasca, iar in stanga lui un inger primeste sufletul unui drept-credincios imbracat in alb. Sufletul este infatisat ca o mica silueta umana, care pare a iesi pe gura omului si spre care ingerul intinde mana stanga. In dreapta lui David, un diavol infige o sabie intr-un pacatos, invelit intr-o mantie rosie, simbolul pacatelor grele, iar ingerul sau il priveste cu suparare si il impunge cu o sulita, lepadandu-se de el. Un alt diavol tine un sul de hartie pe care sta scris in limba slavona ceva aproximativ cu: "de acum esti al meu".
In suvoiul de foc rosu vedem un monstru care asteapta pacatosii. In dreapta suvoiului de foc, in partea de sus a registrului apare Invierea mortilor, care ies din mici sicrie, iar animalele exotice si cele locale par a scuipa oameni pe care ii mancasera. Un inger anunta Invierea la bucium moldovenesc, in timp ce acelasi personaj feminin apare atat pe pamant, cat si in apa, unde balena pare a da si ea inapoi corabia pe care o inghitise.
Fatada de vest, registrul inferior, partea de sus
Fatada de vest, registrul inferior, partea de sus
Paradisul (detaliu)
Paradisul (detaliu)
Invierea mortilor (detaliu)
Invierea mortilor (detaliu)
Judecarea omului bun si a celui rau (detaliu)
Judecarea omului bun si a celui rau (detaliu)
Sfinti condusi de Sfantul Petru catre Rai (detaliu)
Sfinti condusi de Sfantul Petru catre Rai (detaliu)

In pridvor, pictura interioara infatiseaza cele 365 de zile ale anului, fiecare cu sfantul corespunzator, incepand cu 1 Septembrie (inceputul anului bisericesc) in centrul tavanului si continuand in spirala, de jur imprejurul zidurilor pridvorului, pana la baza acestora.
In naos, pe peretele din dreapta apare ctitorul Stefan cel Mare si Sfant impreuna cu familia sa, dedicand biserica Domnului.

Multumesc maicutelor care pun atata suflet cand explica toate aceste detalii turistilor trecatori ....

Sorin-Alexandru Cristescu, Mai 2014

acasa

toate cuvintele calatorului


Nume:

E-mail:

Mesaj:


Toate mesajele: